Een eigen website: heeft de autodealer die nog nodig?

Dealer Hans heeft net weer een auto verkocht. De klant had de auto gezien op Autotrack en was toch maar eens langsgekomen voor een proefritje. Het verkooptalent van Piet deed de rest en de deal was rond. Gisteren nog was er een klant die naar aanleiding van de campagne-mail naar de showroom was gekomen. Die marketing neemt misschien een flinke hap uit de kas, maar het levert ook aardig wat op. De laatste tijd hoort Hans echter niemand zeggen dat ze hun droomauto via zijn website hadden gevonden. Dus heeft hij die nog wel nodig?
Het feit dat er elke dag klanten in je showroom staan, betekent niet per se dat je bedrijf op volle toeren draait. Misschien gaat het best goed met je bedrijf en maak je aardig wat winst, maar het kan altijd beter. Waar valt die extra winst dan te behalen? Je winst vergroten doe je door kosten te besparen of meer te verdienen en in een ideale situatie allebei tegelijkertijd. Zowel meer geld besparen als verdienen hoeft geen illusie te zijn, als je weet waar je wel en niet in moet investeren. Dus kun je dan kosten besparen door je eigen website weg te doen? Nee! Het levert juist meer op door te investeren in je eigen website.
Bij DealerNexa hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de websites van autodealers in Nederland en België en we schrokken een beetje van hoe het huidige online landschap van autodealers eruitzag. Natuurlijk hebben we enkele pareltjes gezien, maar het merendeel van de websites die wij tegenkwamen was dringend aan renovatie toe. Veel potentiële klanten haken af, omdat de website van de autodealer verouderd is; de informatie is niet up-to-date, de website laadt heel langzaam en op de tablet of telefoon kan je de helft van de pagina niet eens zien. De auto’s die je verkoopt kunnen nog zo mooi zijn en je kan nog zo’n goede service bieden; als jouw etalage geen professionaliteit uitstraalt zal er niemand binnenstappen. Neem jouw eigen website eens goed onder de loep en kijk wat er voor jou nog te verbeteren valt.
Naast het feit dat een professionele, up-to-date website vertrouwen wekt bij de klant en hen sneller doet besluiten een tripje naar de fysieke showroom te maken, kan jouw website de klant ook beter voorbereiden op zijn bezoek en dat wil je zeker doen. De meeste winst haal je immers niet uit de verkoop van de auto zelf, maar uit de services eromheen zoals onderhoud, verzekeringen en financiering. Als deze diensten al uitgebreid in de spotlight staan op jouw website, heeft jouw klant al weet van de mogelijkheid en misschien zelfs al besloten om een of meerdere diensten af te nemen. En misschien gaat het zelfs een stap verder: wanneer een klant op de website leest dat hij voor alle zaken die met de nieuwe auto te maken hebben op een plek terecht kan, is dat misschien juist wat hem doet besluiten toch maar eens in de fysieke showroom te komen kijken.
Websites zoals Autotrack en Autoscout24 kunnen een extra etalage voor jouw voertuigen zijn en hebben daarin zeker hun waarde, maar deze zijn vergelijkbaar met een grote beurs waar iedereen zijn kraampje heeft staan. Hier verkoop je weleens wat, maar je bent gewoon een van velen. Als jouw eigen etalage pico bello in orde is, val je veel meer op. Zelfs Google neemt er notie van als een website actief onderhouden wordt en hoe actiever je bent online, hoe hoger jouw website kan eindigen in de zoekresultaten en hoe eerder potentiële klanten op jouw website belanden. Zo levert jouw website je meer klanten op dan welk ander medium dan ook. Dus zorg ervoor dat je niet op je eigen website bezuinigt, maar er juist in investeert!
Bij DealerNexa werken wij elke dag aan de online aanwezigheid van onze dealers en zorgen wij ervoor dat de digitale etalage van hun auto business altijd tiptop in orde is. Wij bieden professionele websites voor een competitieve prijs, maar werken ook dagelijks aan allerlei andere features die jouw werk verbeteren en vergemakkelijken. DealerNexa biedt je precies wat je nodig hebt, zonder onnodig hoge kosten.
Versterk je online aanwezigheid met een slimme website van DealerNexa.